Tłusty czwartek w środę

Wycieczka wycieczką, ale na pierwszy plan wybił się tym razem tytułowy czwartek. I, o jak dobrze, że nie wypadł w piątek „13-ego”! A wszystko to za sprawą przystanku śniadaniowego pod wiatami leśnictwa Gruchawka, gdzie stoły w tym dniu uginały się od smakołyków. Były rogaliki od Marysi, oponki od Ewy, ciasta od Gosi, orzeszki jerychońskie od Izy (przywiezione z Izraela), faworki od Basi, nalewki:  kawowe, wiśniowe, ze śliwki bolechowickiej, nalewka wileńska (przywieziona z Litwy) oraz inne, których nie zapamiętałem, a które dopełniały tę rozmaitość smaków. Spożywaliśmy też kiełbaski z ogniska i kanapki. Dopełnieniem radości z tego spotkania było wręczenie przewodników „Aktywny senior” dla osób będących z nami po raz pierwszy oraz wykonywane  przez uczestników  piosenki turystycznej. Teraz śpiewająca grupa poszukuje nazwy dla siebie – pomożecie?

Spacer po rezerwacie „Sufraganiec” utworzonym w 1961 roku na obszarze 17 ha rozpoczęliśmy w Łazach. W tym miejscu pan Ryszard Garus – przewodnik świętokrzyski – zapoznał nas z przebiegiem znakowanej, sześćdziesięciokilometrowej ścieżki przyrodniczej wokół Kielc. Nazwał okoliczne wzniesienia pasma Tumlińskiego, po czym ruszyliśmy zboczem góry Buk (317 m n.p.m.) na Gruchawkę. W pobliżu okazałego dębu – pomnika przyrody (wys. 25 m, ob. pnia 530 cm, wiek ok. 150 lat), Basia Wielińska, starosta grupy przybiła „piątki” z uczestnikami, ustalając, że tego dnia wędrowało 37 osób.

Przy leśniczówce Gruchawka stoi pomnik upamiętniający zbiórkę oddziałów AK ze zgrupowań świętokrzyskich, które w sierpniu 1944 roku w ramach akcji „Burza” wyruszyły na pomoc walczącej w powstaniu Warszawie. Naszą grupę od tego miejsca prowadziła dalej pani Anna Andrzejczak-Wilk, specjalista służby leśnej w Nadleśnictwie Kielce. Spacer przebiegał malowniczymi dolinkami wzdłuż potoku Sufragańczyk do jego źródełka ujętego w betonowym kręgu (woda zdatna do picia). Następnie dotarliśmy w pobliże linii kolejowej Kielce – Skarżysko Kamienna, do żeremia bobrów. Jest to olbrzymia tama na cieku wodnym długa na ponad 50 m i wysokości prawie 2 m.

Pani Ania na kilku przystankach zapoznała nas ze specyfiką gospodarki leśnej, odpowiedziała na wiele pytań mających związek z przyrodą i Jej pracą.

Spacer zakończyliśmy po przejściu ok. 7 km. w Ośrodku Edukacji Leśnej przy nadleśnictwie Kielce na ulicy Hubalczyków. Tutaj z naszym trzecim przewodnikiem – panią Monika Karst przenieśliśmy się w świat leśnego życia. Najpierw pani Monika omówiła cel prowadzenia ośrodka, a następnie przenieśliśmy się w multimedialny pokaz stałej ekspozycji przyrodniczo-leśnej.

Dziękujemy panu leśniczemu Wojciechowi Knezowi za przygotowanie ogniska oraz naszym przewodnikom za poświęcony czas. Specjalne podziękowania dla naszej koleżanki Małgorzaty Morawskiej byłej pracowniczce leśnictwa za zorganizowanie tego wypadu za miasto.